måndag 4 maj 2020

Bara Vara

Reflektioner ...

Reagerade lite djupt på uttrycket "Bara vara"
i samband med chatt-prat om trädgårdsarbetets 'Jordande Egenskaper'

Första tanke-reaktionen jag får på uttrycket 'bara vara' blir
är ju uppväxt vid Kvänum och i Vara
och där hörde man, i tid och otid, kommentaren

Googlar man så konstaterar man att uttrycket "Bara vara" är rejält exloaterat:

Därefter så är det mitt gamla nätfynd
som envist dyker upp på 'min mentala tapet'
(mitt undermedvetna kanske vill att jag ska ta det lugnt ?)
Har ju lagt in honom på mitt gamla facebookinlägg från 2019-02-03 (min 69-årsdag ironiskt nog)
När man går in i väggen blir man TVINGAD in i ett tillstånd som jag gott tycker kan kallas för
Bara Vara - tillståndet, och det kan sägas vara ett slags meditativt tillstånd …

Tänker på Polariteten mellan:
Bara Vara ≈ flumma, dra, koppla av, lugna ner sig, slappa, götta sig, pausa, dagdrömma, mm
och alternativt: prestera, göra bedrifter, stressa, slava, vara manisk, fara runt, vara duktig, vara dygdig, strida, leva djävul, mm
Just nu är det vår kära corona-kris som ökar på våra livserfarenheter i ämnet ...
Man kan faktiskt komplettera polariteten med:
minska sina reaktioner, retlighet, göra sig likgiltig, avleda uppmärksamhet, slöa till mm,
kontra motsatserna,
vi lever faktiskt i ett samhälle där s.k normala medmänniskor tar till knark mm mm ...

Man kan göra en 'perspektiv-rubbning' från trädgårdsarbets effekter, till effekterna av att engagera sig i ett Väsenskilt alternativt till livsstilen - livsföringen, som ej var så bra ...
åtminstone tillfälligt ...
Sån't här sker ju enskilt eller i flock i vår sociala omgivning, hela tiden ...

Det här ordet "Väsenskilt" snappade jag upp för ca 25 år sedan, då en erfaren arbetskompis på Flygmotor nöjt berättade att han hade en fritidssysselsättning som var Väsenskild mot jobbet han hade !





----
dyker troligen upp mer relevant som är värt att notera ...